De voordelen van yoga

Yoga is verenigen

Yoga is in elk geval, welke les je ook kiest, een trip naar binnen. Je richt je focus op de adem en volgt deze als een rode draad door alle houdingen heen. Er gebeurt iets met je wanneer je lichaam-geest-adem samenbrengt. Dat samenbrengen, die vereniging, die union, dat is yoga. Yoga betekent vereniging.

Je denken wordt steeds iets stiller en je kunt steeds beter ‘gewoon in de houding zijn’. Door actievere houdingen die elkaar opvolgen maak je energie vrij, laat je de warmte door je lichaam stromen. Blokkades worden zachter en verdwijnen langzaam. Door je hele lichaam lopen zenuwen, die net als bij een telefooncentrale verbonden zijn met de hoofd-centrale, de hersenen. Je hersenen werken bewust en onbewust. Je kunt allerlei bewegingen uitvoeren zoals je wilt, maar je hart en longen bewegen gelukkig zonder dat je er bij na hoeft te denken. Mentale spanning en stress brengen, zonder erover te hoeven denken, spanningen en blokkades in het lichaam. En via het netwerk hebben de bewegingen van je lichaam ook invloed op je hersenen. Je zou kunnen zeggen dat met de lichaamsbewegingen je de hersenen masseert.

Ontspanning

Welbekend zijn bijvoorbeeld de rug en schouderklachten door spanning, maar ook op diepere lagen heeft dit zenuwnetwerk connecties. Spanning en stress kunnen zo uitwerking hebben op je organen, denk maar aan je hart, longen, maag en darmen. Gelukkig kun je hier ook omgekeerd gebruik van maken om, door je lichaam te ontspannen, stretchen en de energie te laten stromen, in de hersenen weer ruimte en ontspanning te creëren.

Bij je ademhaling werkt het net zo. Je ademhaling verandert als je blij, enthousiast, bang of gestrest bent, en zo kun je door je ademhaling te beoefenen je geest laten ontspannen tot op diepe niveaus. Gaandeweg door het leven kan men ademhalingspatronen ontwikkelen en kan je door spanning in het lichaam de adem beperken. Via ademhalingsoefeningen en de verschillende houdingen vindt je adem steeds weer meer bereik. De ritmische beweging van ademhaling brengt rust en concentratie tijdens de les, maar zeker ook na de les in het dagelijks leven.

De werking van yoga

De werking van yoga kun je op vele manieren bekijken. De union, de verbinding tussen lichaam en geest, het netwerk van spieren en pezen, zenuwen, hormonen, stofwisseling en de verbinding tussen links en rechts. De linkerkant van het lichaam en hersenen en de rechterkant. Beide hersenhelften hebben hun eigen kwaliteiten. Gedurende de dag gebruiken we afwisselend links en rechts. Bij spanningen en herhaaldelijk activiteiten kan een kant meer worden gestimuleerd dan de andere. Door de asana (lichaamshoudingen) en pranayama (ademhalingsoefeningen) brengen we links en rechts weer in balans.

Neem gerust contact op

Laat een berichtje achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Not readable? Change text. captcha txt